Weboldal készítés
Vállalkozás indítása.
Tanácsok, javaslatok gyakorlati tapasztalatok alapján…
Vállalkozás indítása és sikeres vállalkozás
Közel 10 éve veszek részt vállalkozások indításának segítésében, figyelem közelről, hogyan sikerül egy ötletből építeni működő vagy nem működő vállalkozást, így valóban gyakorlati tapasztalatokat tudok megosztani Veled, ha elolvasod alábbi összefoglalót.
A rengeteg vállalkozási forma közül az Aktivweboldal szolgáltatások a kisvállalkozói rétegnek szólnak, így ebben a mérettartományban és körben lehetnek számodra is hasznos információk.
Napjainkban hihetetlen módon felértékelődött a kezdő vállalkozások ONLINE JELENLÉTÉNEK FONTOSSÁGA. Az a kisvállalkozó, aki nem koncentrál az online jelenlétére, az esetek döntő részében lemond lehetőségeinek nagy részéről. Ha vállalkozás indítás a célod és szeretnél vállalkozásodnak online lábat is építeni, feltétlenül olvasd el alábbiakat. Amennyiben költséghatékony megoldást keresel weboldalad, webáruházad illetve online marketing rendszered felépítéséhez, vedd fel velem a kapcsolatot.
Érdemes egyeztetnünk, biztosan tudok segíteni, hiszen számos vállalkozás indítás során segítettem az online folyamatok, az online láb kialakításában.
Vállalkozás indítása előtt
Fontos leszögezni, hogy a vállalkozás indítása nem a papírok és engedélyek beszerzésével kezdődik, hanem jobb esetben a vállalkozás elindítását megelőzi egy előkészületi munka.
Ennek az előkészületi tevékenységnek a legfontosabb területei a vállalkozói ötlet, a piackutatás, és a tervezés.
Vállalkozói ötlet gyakorlatilag bármi lehet. Bármi, amiről úgy gondoljuk, hogy van rá kereslet és tudjuk olyan minőségben nyújtani, hogy lesznek akik hajlandóak érte fizetni. Ez a vállalkozói ötlet alap esetben valamilyen termék, vagy szolgáltatás, esetleg ezek kombinációja.
Sok éves tapasztalatom alapján TÉVES az a megközelítés, hogy csak a teljesen új, eddig senki által nem forgalmazott termékkel vagy senki által nem nyújtott szogáltatással érdemes elindulni.
SŐT!!!
Az esetek legnagyobb százalékában az olyan vállalkozási ötletek, amelyekkel még senki nem foglalkozik, halott ötletek. Azért fogalmazok úgy, hogy „az esetek legnagyobb százalékában” mert ne zárjuk, ki, hogy eszedbe jut egy olyan szuper újdonság, ami még senki másnak nem jutott eszébe. Esetleg észreveszel egy olyan piaci rést, ami betölthető, de ne ess kétségbe ha ez nem így van.
Kisvállalkozóként inkább veszélyes mint nagy lehetőség egy teljesen új, senki által nem ismert termékkel vagy szolgáltatással indulni. Ebben az esetben ugyanis jó eséllyel nulláról kell felépíteni az ismertséget, nulláról kell edukálni a célközönséget, nulláról kell elmagyarázni, hogy mire és miért jó az adott termék vagy szolgáltatás.
Nulláról építkezni pedig nagyon-nagyon sokba kerül.
Első tanácsom tehát az, hogy ne ess kétségbe, ha vállalkozás indítás előtt nincs olyan újszerű ötleted, amit még senki más nem csinált.
Piackutatás
Ha megvan a vállalkozói ötlet, kitaláltad, hogy mivel szeretnél foglalkozni, a következő logikus lépés a piackutatás.
Minden vállalkozó képzéssel foglalkozó tananyag, oktatás fontos hangsúlyt helyez a piackutatásra. Legtöbb esetben a klasszikus piackutatási technikák költségeit egy leendő mikrovállalkozó azonban nem tudja megfizetni.
Nem véletlenül hangsúlyozom az online marketing fontosságát. Online marketing eszközökkel ugyanis viszonylag kis pénz, picit több idő befeketéssel tudsz azért előzetes piackutatást végezni.
Vállalkozás indítás előtt, amiket feltétlenül vizsgálj meg, javaslatom alapján a következők.
Kulcsszókutatás
Végezz kulcsszókutatást. Erre a legegyszerűbb megoldás, ha regisztrálsz magadnak egy Google Ads hirdetési fiókot és a Google saját kulcsszó kutató eszközével egyszerűen megnézed, hogy a vállalkozói ötletedhez kapcsolódó termék vagy szolgáltatás nevekre mennyi az átlagos keresésszám. Aztán megpróbálhatsz szinonímákat keresni a kulcsszavakhoz. Megvizsgálhatsz úgynevezett „long tail” kulcsszavakat, illetve a Google ajánlani is fog kulcsszavakat az alap szavaid alapján.
Ha azt látod, hogy az alap kulcsszavakra van jelentős számú (Magyarországon ez pár ezer / hó) keresés és viszonylag sok „long tail” kulcsszóra is van keresés, akkor bizakodhatsz, érdemes a témával foglalkozni.
Ha ez sajnos nem így van, akkor próbáld több irányból megközelíteni a témát. Keress más kulcsszavakat, amik kapcsolhatóak a témádhoz, de ha így is minimális az eredmény, akkor gondold át az ötleted.
Élethelyzet és érdeklődés elemzés
Végezz érdeklődés vagy élethelyzet alapú elemzést. A másik fontos megközelítés, hogy a vállalkozói ötleted, milyen célcsoportnak szól, tudod-e definiálni, hogy egy adott élethelyzetben vagy érdeklődési körrel rendelkező célcsoport jó eséllyel megszólítható-e?
Ha be tudsz azonosítani ilyen élethelyzeteket vagy / és érdeklődési köröket (és nagyon javasolom, hogy azonosíts) akkor ezekbe az élethelyzetekbe vagy érdeklődési körökbe tartozó célcsoportok nagyságát le tudod szűrni. A facebook hírdetéskezelőjének célközönség tervezőjében erre például lehetőséged van. Tudsz akár földrajzilag, életkor, és nem szerint is kutatni, megnézheted az adott élethelyzetben és/vagy érdeklődési körrel rendelkező célcsoport nagyságát.
Itt hasonló a tanácsom, mint a kulcsszó kutatásnál. Ha nem találsz ilyen érdeklődési csoportokat vagy nem tudod egy élethelyzethez igazítani a vállalkozói ötletedet, akkor gondolkodj el a terveden. Nehéz lesz ugyanis az induló lépéseket megtenned leendő Ügyfeleid, Vásárlóid eléréséhez.
Direkt kutatás
Végezz direkt kutatást. Ehhez valamilyen módon meg kell szólítanod a leendő célcsoportodat és valamilyen módon kommunikációra kell bírnod őket. Ilyen lehetőség mondjuk egy ingyenes facebook csoport indítása vagy ingyenes hírlevél „csali” és kérdőív kombinációk. Esetleg bevállalhatsz pár ügyfelet ingyen, akármilyen szolgáltatást, terméket tervezel csak hogy „éles visszajelzéseket kaphass” arról amiket elképzeltél. Ezeknek az elindítása és fenntartása nem könnyű feladat. Valódi értéket kell nyújtanod, sok időt kell rászánnod, ráadásul kezdetben ingyen. A fizetséged azonban az lehet, hogy valódi visszajelzéseket szerezhetsz leendő célcsoportodtól ötleteidre.
Vállalkozás indítás előtt, feltétlenül javaslom, hogy minimum fenti 3 konkrét piackutatási tevékenységet végezd el. A leszűrt tapasztalatok alapján dönts a vállalkozás elindításáról.
tervezés
Szörnyű ezt kijelentenem, de az elmúlt években azt láttam, hogy minimális pénzügyi tervezést végeznek a mikro és kisvállalkozók, mielőtt elindítanák vállalkozásukat.
Pedig a tervezés nem csak azt erősítheti meg, hogy érdemes belevágni a vállalkozási ötletbe. A későbbi működés során felmerülő kérdések megválaszolásában is nagyon sokat segít.
Amit minimálisan össze kell állítani tapasztalataim alapján az egy költségfedezet számítási modell és egy vevő érték számítási modell.
Költségfedezet számítás
Költségfedezet számítás modell. Fedezeti pont számításnak is szokták hívni azt az egyszerű modellt, ami arra épül, hogy megkeresed vállalkozásod mikor éri el a „nullszaldót” honnan kezd el nyereséget termelni? Ehhez első lépésben össze kell gyűjtened minden költségedet, ami felmerül a vállalkozás érdekében. Na ez már egy fontos lépés, ha össze tudod gyűjteni és tisztába kerülsz velük. Tapasztalataim szerint sokan egyszerűen nincsenek tisztában azzal, hogy milyen adókat kell befizetniük. Mennyi a bank költség, milyen telefon vagy internet, telekommunikációs költségeik merülnek fel. Olyant pedig, hogy amortizációval is tervezni kell, mert el fognak romlani az eszközök, vagy néha fel kell újítani az ingatlant, már nem is említenék.
Költség modell
A lényeg, hogy első lépésben azonosíts be minden felmerülő költség típust és becsüld meg a nagyságrendjüket.
Következő lépés, hogy a költség típusokat amint tudod válaszd szét fix és változó költségekre. A fix költségeid amik mindig felmerülnek, akkor is ha nincs semmilyen forgalmad, a változó költségeid pedig általában arányosak a forgalommal, ügyszámmal.
Bevételi modell
Ha elkészült a költség modell tervezd meg a bevételi modellt. A bevételi modellnél érdemes átlagos vásárlói értéket meghatároznod, tehát megbecsülni azt, hogy mennyit fog nálad átlagosan költeni egy ügyfél, vagy vásárló. Ha ezt meghatároztad, akkor egyszerűen látni fogod mennyi vásárlóra, ügyfélre van szükséged ahhoz, hogy kitermeld legalább a költségeidet.
Ha egy egyszerű példát nézünk, mondjuk havi 2 millió forintos költség fedezetéhez, 10.000 Ft-os átlagos vásárlói érték mellett minimum 200 ügyfél szükséges.
Amint megkapod ezt a számot (mennyi ügyfél kell, hogy elérd a fedezeti pontot) azonnal le tudod szűrni a vállalkozás realitását.
FONTOS: Ha ÁFA körös a vállalkozásod, el ne felejts számolni az ÁFA hatással, feltétlenül tervezd be.
Ez tehát az első tervezési modell, amit érdemes vállalkozás indítás előtt összerakni. Azután pedig folyamatosan elemezni, figyelni, havonta a tény számok alapján vizsgálni.
Vevő érték számítás
Vevő érték számítási modell. Ennél a modellnél azt érdemes vizsgálni, hogy egy -egy vásárló, milyen profitot termel, pontosabban a költségeid milyen arányt képviselnek 1-1 vásárlód esetében.
A lényeg, hogy meg tudd válaszolni azt az egyik legfontosabb marketing kérdést, miszerint „mennyit költhetsz egy vásárló megszerzésére”?
Hogyan tudsz válaszolni erre a kérdésre? Ha megvan a költség modelled és ebben szerepelteted a marketing vagy hirdetési költségeket (remélem gondoltál rájuk) akkor érdemes „visszaszámolni” a költségeidet egy vásárlóra vetítve. Nem bonyolult matek. Ha például van 200 vásárlód és 2 millió költséged akkor egy vásárlóra jutó költség ugye 10.000 forint.
Ha a 2 millió költségből 200 ezer forint a marketing vagy hirdetési költséged, akkor egy vásárlóra jutó hirdetési költséged 1.000 Ft.
Ha megvannak ezek az alap számaid, egyből látod majd, hogy a lehetséges online marketing rendszerek közül, melyekre érdemes és tudsz koncentrálni. Ha például elkezdesz hirdetni CPC kampányokat, azonnal le tudod mérni, hogy meddig mehetsz el, mennyit költhetsz egy vásárló megszerzezésére.
Visszatérő vásárlók értéke
FONTOS: Ha tudsz, feltétlenül törekedj arra, hogy visszatérő vásárlóid legyenek. Ha vevőid átlagosan mondjuk 2 alkalommal vásárolnak nálad és ez rendszerszinten kialakítható, máris szinte dupla marketing költséget szánhatsz az első vásárlás eléréséhez. Nagyon fontos ezt megértened, hogy visszatérő vásárlók esetében teljesen más a vevő érték mint egyszeri vásárlóknál.
Ha nem jön ki a matek, át kell struktúrálnod a rendszeredet, át kell gondolnod az árazásodat stb.
A lényeg, hogy ha tisztában vagy vállalkozásod fenti alap számaival akkor nem csak a tervezés fázisában, de a működés fázisában is tények alapján, számok alapján hozhatsz döntéseket, nem csak „megérzésre”.
Ha szeretnél konkrét számoló modelleket vagy szeretnéd kicsit jobban megismerni a „biznisz matekot” ajánlom online oktatási anyagaimat.
Vállalkozói formák
Azt, hogy milyen vállalkozói formában indítsd el kisvállalkozásodat érdemes egyeztetni könyvelőddel.
Ma Magyarországon van többféle vállalkozási és adózási forma, tehát kombinálhatod, milyen vállalkozói formában és milyen módon adózol.
Amennyiben nincsenek speciális körülményeid, nagy valószínűséggel vagy Egyéni vállalkozóként vagy Korlátolt felelősségű társaságként (Kft) fogja javasolni könyvelőd a vállalkozás elindítását.
Olyan speciálisabb vállalkozói formák mint Alapítvány, Szövetkezet, Részvénytársaság, Betéti társaság, Közkereseti társaság ritkábban merülnek fel indulásként. Alapvető tanácsom, hogy erről egyeztess könyvelővel vagy adótanácsadóval vállalkozás indítás előtt.
A kedvenc forma a KATA
Ha ki szeretnéd próbálni vállalkozói ötletedet, de nem szeretnél kezdésként komolyabb tőkét kockáztatni, akkor legjobb és legegyszerűbb az egyéni vállalkozói forma és a „KATA” adózás. Jelenleg hihetetlen kedvező lehetőség a mikro vállalkozóknak ez az adózási forma.
Szolgáltatás alapú induló vállalkozásnak szinte „kötelező” ezzel a formával indulni. Azonban számos termék gyártó vagy értékesítő mikro vállalkozó is így kezdi vállalkozása elindítását.
Röviden összefoglalva egyébként olyan vállalkozásoknak érdemes a KATA adózást választani akiknek az árbevételükhöz képest alacsony kiadásaik vannak.
Ezért is fontos az előző pontban részletezett tervezés. Alapvetően ezen tervezés adatai alapján fogod tudni meghozni a jó döntést. Ezen tervezési információk alapján tud majd könyvelőd vállalkozás indítás előtt megfelelő tanácsot adni a vállalkozás formájára és adózásra vonatkozóan.
Vállalkozás indítás technikai alapjai
Ha eldöntésre került a vállalkozói és az adózási forma, akkor létre kell hozni magát a vállalkozást. Ennek a „létrehozásnak” a technikai lépésein végig kell menned.
Ha úgy döntesz Egyéni vállalkozóként indulsz és KATA-s leszel, akkor ezt technikailag magad is megteheted.
Webes ügysegéd segítségével a www.magyarorszag.hu oldalon elvégezheted a szükséges lépéseket.
Ehhez szükséged lesz ügyfélkapu regisztrációra, de ha ez megvan és kiválasztottad a tevékenységi köreidet (főtevékenység illetve további tevékenységek) amiket szeretnél a vállalkozásodba és eldöntötted hol lesz a vállalkozásod székhelye, akkor magad is elindíthatod a vállalkozást.
Fontos pont az online felületen, ahol elindítod az egyéni vállalkozást az adózási adatok megadása. Ezt említettem korábban, hogy az adott vállalkozási forma mellett választhatsz többféle adózási formából.
Ha ki szeretnéd használni a KATA előnyeit válaszd az „alanyi adómentesség” lehetőséget. A kisadózók tételes adójával kapcsolatos nyilatkozatoknál jelöld be, hogy “igen”, bejelented magad KATA alá.
Szintén nyilatkozhatsz, hogy fő vagy mellékállású vállalkozóként folytatod majd vállalkozói tevékenységedet.
További technikai lépések
A vállalkozás indítás technikai lépéseihez tartozik még a Kamarai regisztráció (5 napon belül meg kell tenned) melyet szintén elvégezhetsz elektronikusan erre a linkre kattintva. Kamarai regisztráció.
Ne feledkezz meg továbbá az IPA (Iparűzési Adó) bejelentkezésről a székhelyed alapján illetékes Önkormányzatnál.
Ezek tehát a vállalkozás indítás legfontosabb technikai lépései ha KATA-s egyéni vállalkozóként indulsz.
Javaslatom az, hogy mind a vállalkozási forma mind az adózási forma eldöntését, mind pedig a technikai lépéseket egyeztesd könyvelőddel, mert igaz, hogy egyszerűen elvégezhető az indítás, de ha hibázol az adatlapok kitöltésénél, hosszú idő lehet a korrekció és a javítás.
A puding próbája…
Nagyon fontos a tervezés, az előkészítés, de a puding próbája az evés. Valamikor el kell kezdeni kipróbálni a gyakorlatban, amit elméletben felépítettünk.
Egy adott termék vagy szolgáltatás piacra lépésének taktikája nagyon sokféle lehet.
Iparágtól, vállalkozás mérettől, vállalkozás formától, célpiactól is függ, hogyan érdemes elindulni.
Általános tanácsként és tapasztalati javaslatként azt mondom, hogy ha lehetőség van rá, fokozatosan vezesd be a piacra a termékedet, szolgáltatásodat. Ez a fokozatosság azt jelenti, hogy nem kell mindent az utolsó részletig kidolgoznod. Elindulhatsz a piacon úgy is, hogy nincs felépítve a teljes rendszered. Elindulni viszont el kell, mert csak a napi gyakorlat fogja megmutatni, hogy mi működik és mi nem működik.
Bukj el gyorsan
Van egy mondás, ami úgy szól „bukj el gyorsan”.
Ez azt jelenti, hogy sokkal jobb, ha kiderül egy termékről vagy vállalkozásról hamar, hogy nem működik, mint akkor, amikor már egy kisebb vagyont áldoztál rá.
A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy érdemes elkezdeni kisebb árukészlettel, vagy kevesebb szolgáltatással egy vállalkozást. Érdemes tesztelni, hogy ezzel a kevesebbel működik-e az eladás, vannak-e konverziók, sikerül-e működő értékesítési folyamatokat kialakítani? Ezt követően még mindig ráérsz beruházni nagyobb összegeket a teljes rendszerbe.
A csapdahelyzet az, hogy ha mindig arra készülsz, hogy elindítod az üzleted majd akkor, ha minden tökéletes, akkor soha nem fogod elindítani.
Tervezés és kivitelezés összhangja
Meg kell tehát érteni a tervezés és működés összhangját. Tervezés nélkül nem szabad belevágni a vállalkozásba, de csak tervezésből nem lesz vállalkozás. Valahol gátat kell szabni a terveknek és bele kell vágni a megvalósításba.
Tapasztalatból mondom, hogy sok vállalkozó egyszerűen megijed, fél elkezdeni a vállalkozást, mert attól tart, hogy nem fog működni amit kitalált. Pszichésen kellemes a tervezgetés rózsaszín álmai közé szorulni. Ne kövesd el ezt a hibát, vágj bele, és szűrd le a tanúlságokat ha valami nem vagy nem úgy működik. Sokkal gyorsabban jutsz el egy működő megoldáshoz, ha hamar átesel az esetleg nem működő teszteken.
A vállalkozás indítás sajnos együtt jár kezdeti kudarcokkal, csalódásokkal is, de ezekre a küzdelmekre sokszor szükség van a sikerhez.
Ismered a mondást?
A hirtelen jött sikert 10 év kemény munka előzte meg.
Kívánom Neked, hogy kevés kudarc és csalódás érjen a vállalkozás indítás folyamatába, de a napi gyakorlat sajnos azt mutatja, hogy ez a vállalkozói időszak sem szól feltétlenül csak az örömökről és sikerekről.
Egy jó marketing stratégia, online marketing stratégia azonban segíthet elkerülni a fő hibákat és lerövidítheti a kudarcok időszakát.
Ha szeretnél segítséget kérni a marketing stratégiád kialakításához keress bátran.
Nincs gyakorlatod a marketing stratégiák modellezésében? Igényeld INGYENES Online marketing konfigurátorunkat és kérd hírlevelünket ITT >>>
KONFIGURÁTOR
Kreatív és újszerű online marketing aktivitás konfigurátor…
AKCIÓS KUPON
30% kedvezményre jogosító kuponunkat bármelyik online képzésünkre beválthatod…
ONLINE TANFOLYAMOK
Rendszeresen új online képzéseket készítünk a napi gyakorlat alapján, melyekhez hírlevélben havonta küldünk új akciós kuponokat…
ESETTANULMÁNYOK
Vállalkozás indítás után
Ha sikeresen elindítottad vállalkozásodat, akkor már „csak” a vállalkozói céljaidat kell elérned.
Szándékosan fogalmazok olyan általánosan, hogy „vállalkozói céljaid” és nem bevételről meg profit célról beszélek. Azt látom, hogy sok mikro és kisvállalkozó sajnos rabja lesz a vállalkozásának és évekkel az indulás után se találja meg az egyensúlyt és a boldogságot a vállalkozásban. Nem definálta ugyanis a vállalkozói céljait.
Természetes, hogy egy vállalkozásban sokat kell dolgozni, főleg az elején. Szeretném leszögezni azt is, hogy az esetek nagy részében jó pár év eltellik, amíg termőre fordul a vállalkozás, tehát pénzt is ki tudsz venni belőle és egyáltalán reálisan tudsz döntéseket hozni a „hogyan tovább” kérdéseiben.
De ha nincsenek meg a saját vállalkozói céljaid, akkor a vállalkozás élete sorá nem tudsz majd konzisztens döntéseket hozni.
Egész más döntéshez vezethet például az, hogy ha a Te vállalkozói célod a maximális profit elérése mintha a célod a maximális szabadság és mondjuk a kötetlenség elérése.
Javasolom tehát, hogy azonosítsd magadban ezeket a saját vállalkozói célokat és ezek alapján hozd meg a döntéseidet a vállalkozás indítás után.
Támogatás tőlem
haNekem szívügyem a kezdő vállalkozások támogatása.
Talán azért, mert saját családi kisvállalkozásunk példáján láttam milyen nehéz az elindulás, a fejlődés és milyen többletet adhat a profitábilis működés kialakításához a hatékony online marketing.
Én, mint az Aktivweboldal szolgáltatások kialakítója, abban tudok segíteni Neked, – mint kezdő kisvállalkozónak, – hogy már indulásként professzionális online megjelenéshez segítelek illetve segítek kidolgozni online marketing stratégiádat. Ha vállalkozásod online lába is elindul, akkor nagyobb eséllyel lesz életképes induló vállalkozásod.
Ha tehát ha vállalkozás indítása a terved, vedd fel velem a kapcsolatot, szívesen segítek kialakítani azt az online marketing rendszert ami megfelelően támogatja induló vállalkozásodat.
Az Aktivweboldal szolgáltatásokra is egyedi, kedvezményes induló ártámogatást nyújtok, ahol kedvező fejlesztési díjért és diszkrét havi árak mellett építheted fel és működtetheted online marketing rendszeredet.
Remélem tetszett fenti összefoglalóm és ha vállalkozás indítás a célod átgondolod az olvasottakat.
Nagyon szívesen segítek Neked a marketing és online marketing stratégia tervezésében és megvalósításában. Érdemes elolvasnod online marketing stratégia, összefoglalómat is a témában, ami egy újszerű koncepció alapján mutatja be a stratégia alkotás lehetőségeit.
Sok sikert kívánok a vállalkozás indításhoz…
Ha tetszik fenti összefoglalóm és szeretnél többet megtudni az AKTIWeboldal szolgáltatásokról, vedd fel velem a kapcsolatot
Igényeld INGYENES Online marketing konfigurátorunkat és kérd hírlevelünket ITT >>>
KONFIGURÁTOR
Kreatív és újszerű online marketing aktivitás konfigurátor…
AKCIÓS KUPON
30% kedvezményre jogosító kuponunkat bármelyik online képzésünkre beválthatod…
ONLINE TANFOLYAMOK
Rendszeresen új online képzéseket készítünk a napi gyakorlat alapján, melyekhez hírlevélben havonta küldünk új akciós kuponokat…