+36-30-171-3326 info@aktivweboldal.hu

Online marketing

Weboldal készítés

Piackutatás érthetően kisvállalkozóknak.

Tanácsok, javaslatok, gyakorlati tapasztalatok alapján…

Piackutatás amit nem szabad kihagynod.

Nem szabad kihagynod a piackutatás lépését ha induló vállalkozást tervezel.

Sokan mégis megijednek tőle, és nem foglalkoznak vele. Ez azért is lehet, mert elolvassák a piackutatásról szóló klasszikus anyagokat és elvesznek az „egyetemi tanításokban” meg „papírszagú” iránymutatásokban. Pedig kisvállalkozóként elegendő ha a józan eszünket használva végigcsinálunk pár piackutatás jellegű tevékenységet, hogy lássuk életképes-e az ötletünk. Igen, nem is biztos, hogy klasszikus piackutatást kell végezni kisvállalkozóként, de fel kell mérni, hogy érdemes-e belevágni az üzleti ötletünk megvalósításába.

Most néhány ilyen konkrét technikát veszünk végig, amik segítenek a kezdő piackutatás elvégzésében. Alábbi lépések azonban nem csak a piackutatásodat segítik, hanem az értékesítési rendszered kialakításában is alapvető információkat szolgáltatnak.

Keresnek rá az emberek?

Oda jutott a világ, hogy ha valaki szeretne egy terméket vagy szolgáltatást szinte biztos, hogy előtte rákeres a neten.

Ezért aztán az első piackutatási feladatod amit el kell végezni vállalkozás indítás előtt, az a kulcsszó kutatás.

A legnagyobb és legismertebb keresőmotor, a Google számos alkalmazást nyújt hozzá, hogy kikutathasd van-e keresés az üzleti ötletedhez kapcsolódó kulcsszavakra.

Ha nincs vagy nagyon kevés a keresésszám vagy nem találsz olyan kulcsszavakat amik kapcsolódnak a leendő termékedhez, szolgáltatásodhoz, akkor gondolkodj el az ötleted életképességén.

A kulcsszó kutatás nem csak a piackutatás szempontjából alapvető, hanem azért is, mert később az üzlet építésénél is sok minden ezen fog alapulni.

Javaslom, hogy alaposan járd körbe a témádat olyan módon is, hogy:

  • Mi a leendő terméked, szolgáltatásod neve?
  • Hogyan ismerhetik még az emberek?
  • Mivel kapcsolatban kereshetnek még rá a potenciális érdeklődők?
  • Milyen problémát old meg?
  • Milyen vágyott cél eléréséhez nyújt segítséget?
  • Ha be tudsz azonosítni leendő konkurenciákat, akkor azok nevei.
  • Szezonalitáshoz, ünnepekhez kapcsolható szóösszetételek.

Ezeket mind-mind érdemes kikutatni, hogy van-e rá keresés a Google adatai szerint. Ha ezt az első piackutatási lépést elvégzed, már sok-sok tény infomációhoz jutsz, és rengeteg ötletet is generálsz magadnak a későbbi értékesítési folyamataidhoz.

A kulcsszókutatással vagy előzetese SEO elemzéssel kapcsolatban itt is találsz egy kíváló cikket: SEO felmérés – Minden sikeres SEO kampány első lépése.

Életkor, nem, élethelyzet, érdeklődés…

Klasszikusan a „Marketing guruk” ezt szép magyar kifejezéssel „Buyer Persona” kifejezéssel illetik.

Arról van szó, hogy érdemes beazonosítanod a „klasszikus Vevődet vagy Ügyfeledet”.

Az nem elég, hogy mindenkinek al akarok adni, akit érdekel.

Ha nem tudod beazonosítani, hogy ki is lesz a Te VEVŐD, akkor nem fogsz tudni kommunikálni felé és nem tudod beazonosítani a célpiacodat.

Itt a legfontosabb tényezők amiket érdemes számba venned:

  • Nem
  • Életkor
  • Családi állapot
  • Földrajzi elhelyezkedés
  • Élethelyzet
  • Érdeklődési kör

Nagyon jó modellező eszköz ehhez  piackutatáshoz például a facebook hirdetési rendszere.

Adott beállítások mellett megmutatja, hogy mennyi a potenciálisan elérhető érdeklődő. Érdemes elvégezni ezeket az elemzéseket és megnézni, hogy ha szeretnél egy üzenetet eljuttatni a legnagyobb forgalmú közösségi médián keresztül, akkor hány emberhez jutnál el.

Egyszerűen belátható, hogy ha a Te szolgáltatás ötleted mondjuk 20-35 év közötti kisgyermekes anyukáknak szól, akik érdeklődnek a jóga iránt és Te ezt a szolgáltatást egy 10 ezres kisvárosban szeretnéd tartani, egyszerűen nem fogsz találni elegendő érdeklődőt.

Ilyenkor át kell gondolni az ötlet szélesítését vagy a földrajzi elérhetőség bővítését (online oktató anyag pld.) stb.

Nagyon fontos tehát piackutatás szempontjából, hogy tudd definiálni a leendő tipikus Ügyfeleidet / Vásárlóidat és szerezz tény információkat arról mennyien lehetnek.

Konkurencia elemzés a piackutatás fontos eleme

 A piackutatás következő „kötelező eleme” a konkurencia elemzés.

Érdemes elvégezni mind offline mind online módon. Ez is nagyon függ természetesen a profiltól, amiben gondolkodsz, de a legfontosabb leendő konkurenseket egyszerűen kötelező felmérni.

A felmérés egyben előzetes összehasonlítást is jelent olyan szempontokból mint:

  • fizikai elhelyezkedés
  • árazás
  • ügyfélkiszolgálás – kommunikáció
  • webes megjelenések minősége
  • piaci dominancia, részesedés

Ha ezeket összegyűjtöd lesz képed arról, hogy milyen a leendő piacodon a versenyhelyzet.

  • 1-2 nagy konkurenssel kell versenyezned vagy sokkal porlasztottabb a piac?
  • Milyen árszintet lehet elérni?
  • Tudsz-e valamilyen újszerű termékkel, szolgáltatással belépni?
  • Lehet-e mások által nem alkalmazott kiegészítő termékkel, szolgáltatással betörni?
  • Kihasználják az online felületeket?
  • Jók az online folyamatok?

Érdemes próbavásárlásokat is elvégezned, ha lehet online rendeléseket kezdeményezni, hogy felmérd milyen folyamatokat működtetnek, van-e utánkövetés, ügyfélgondozás, stb.

A konkurencia elemzés, figyelés jó esetben egyébként egy folyamatos tevékenység, de a piackutatás szakaszában kiemelten fontos.

A „bűvös” kérdések

A piackutatás témájához veszem, de ez már erősen „átlóg” a marketing vagy az értékesítés területére.

Szerintem azonban fontos, hogy már az üzleti tervezés fázisában elgondolkodj azon, hogy a leendő terméked, szolgáltatásod esetében meg tudod-e válaszolni alábbiakat:

Milyen problémát old meg?

Milyen fájdalmat szüntet meg?

Milyen vágyott állapotba juttatja el a Vevőt?

Ha ezekre (vagy valamelyikre) nem tudsz egyértelmű választ adni, akkor „kutya nehéz dolgod lesz” az értékesítéssel.

Itt kapcsolódik ez a téma a piackutatáshoz, hiszen ha nem tudsz ezekre válaszolni VAGY VÁLASZT TALÁLNI, akkor nem biztos, hogy el kell indítanod a vállalkozást.

Miért vennék meg ezt…

Következő ilyen „soft” piackutatási szempont annak a kérdésnek a megválaszolása, hogy

„miért kell ez az embereknek?” 

„miért vennék meg?”

Teljesen őszintén érdemes körül járni ezt a témát. Sajnos sok esetben láttam már, hogy kezdő vállalkozó annyira „beleszeretett” saját ötletébe, hogy nem hitte el, nincs jó válasza fentiekre.

Miért venne meg tőlem valaki egy speciális készségfejlesztő anyagot, ha tele az internet hasonlókkal és olcsón lehet kapni könyveket is a témában?

Miért venne meg tőlem bárki egy stressz oldó programot, ha vannak rá tabletták, tornák, masszázs, jóga…

Látod, itt már arról beszélünk, hogy milyen többlet értéket tudsz nyújtani, hogyan tudod pozicionálni magad a piacon. Van-e valamilyen plusz érték ajánlatod?

Bizony, szerintem ez is a kisvállalkozói piackutatás része, hogy meg tudod-e fogalmazni „miért vennék meg” a termékedet.

Szélesebb konkurencia elemzés

Nem csak azokkal versenyzel a piacon, akik ugyan azt a „cuccot” árulják.

Szélesebb konkurencia elemzést is érdemes elvégezni.

Ha például fogyókúrás programot értékesítesz nem csak a többi fogyókúrás programmal versenyzel.

Versenyzel a fogyókúrás tablettákkal, diétás receptekkel, könyvekkel…

Érdemes megvizsgálni, hogy sok ilyen tágabb konkurensed van-e vagy kevés. Érdemes megfogalmaznod, hogy miért érdemes inkább a Te megoldásodat választani, mint a másik, tágabb konkurens megoldást.

Ha nem tudsz erre meggyőző válaszokat adni, nehéz lesz magad felé fordítani az érdeklődők figyelmét.

Volt olyan Ügyfelem, aki teljes mértékben meg volt győződve szolgáltatásának nagyszerűségéről és nagyon hitt a szolgáltatásában. A szolgáltatás ráadásul gyakori vásárlói igényre adott megoldást. Viszont voltak a piacon sokkal egyszerűbb és kényelmesebb megoldások. Volt pirula, volt torna, volt másik program. Nagyon nehezen indult el és évekig küszködött a vállalkozás. Csak akkor lépett előre, mikor visszaléptünk a piackutatásnak erre az alap kérdésére és  meg tudtuk válaszolni, hogy mitől jobb ez a program, mint a tágabb konkurencia megoldásai.

Ne felejtsd el tehát ebből a nézőpontból sem elvégezni a piackutatást.

Nincs gyakorlatod a marketing stratégiák modellezésében? Igényeld INGYENES Online marketing konfigurátorunkat és kérd hírlevelünket ITT >>>

KONFIGURÁTOR

Kreatív és újszerű online marketing aktivitás konfigurátor…

AKCIÓS KUPON

30% kedvezményre jogosító kuponunkat bármelyik online képzésünkre beválthatod…

v

ONLINE TANFOLYAMOK

Rendszeresen új online képzéseket készítünk a napi gyakorlat alapján, melyekhez hírlevélben havonta küldünk új akciós kuponokat…

ESETTANULMÁNYOK

Valódi esettanulmányok, saját példák működő online marketing rendszerekről, melyekből Te is sokat tanulhatsz.

Márka, marketing…

Természetesen márka építéssel és szuper marketinggel akkor is sikeres lehetsz, ha a piackutatás adatai alapján nem a legjobb esélyekkel indulsz.

Lehet divatot teremteni is, nem csak követni és ismerni a divatot.

Ha kezdő vállalkozóként most tervezed az üzleted elindítását én azért azt tanácsolom, ne építs arra, hogy Te leszel a „divatdiktátor”.

Mindig drukkolok mindenkinek, hogy így legyen, de sajnos az esetek 99%-a nem ezt mutatja. Az esetek 99%-a azt mutatja, hogy ha fenti piackutatási alapvetések döntő része nem mutat életképes válaszokat, akkor nem lesz életképes a vállalkozás.

Ezért ne félj belevágni olyanba, ami már jelen van a piacon.

Nem csak a teljesen új ötletek lesznek sikeres vállalkozások, sőt…

Ha kezdő vállalkozásban gondolkodsz, akkor „csak” azt kell kitalálnod, hogy Te mitől leszel kicsit jobb, kicsit hasznosabb az Ügyfeleidnek mint a „szomszéd zöldséges”.

Támogatás tőlem

Nekem szívügyem a kezdő vállalkozások támogatása.

A kisvállalkozások sikeressége egyre inkább összefonódik az online sikerességgel, ezért feltétlenül javaslom, hogy vállalkozás indítás esetén az online lábad kialakítására is fektess hangsúlyt.

Én, az Aktivweboldal szolgáltatások részéről, abban tudok segíteni Neked, – mint induló kisvállalkozónak, – hogy már a kezdetekkor professzionális online megjelenéshez segítelek illetve segítek kialakítani vállalkozásod online működését. Ha vállalkozásod online is jól indul, akkor nagyobb eséllyel lesz életképes a vállalkozásod.

Ha tehát vállalkozás indítása a terved, vedd fel velem bátran a kapcsolatot, szívesen segítek kialakítani azt az online marketing rendszert ami megfelelően támogat.

Az Aktivweboldal szolgáltatások keretében kedvező fejlesztési díjért és diszkrét havi árak mellett építheted fel és működtetheted kisvállalkozásod online lábát.

Remélem tetszett fenti összefoglalóm és ha vállalkozás indítás a célod átgondolod az olvasottakat.

Nagyon szívesen segítek Neked a marketing és online marketing stratégia tervezésében és megvalósításában. Érdemes elolvasnod online marketing stratégia, összefoglalómat is a témában, ami egy újszerű koncepció alapján mutatja be a stratégia alkotás lehetőségeit.

Sok sikert kívánok a vállalkozás indításhoz…

Ha tetszik fenti összefoglalóm és szeretnél többet megtudni az AKTIWeboldal szolgáltatásokról, vedd fel velem a kapcsolatot

Igényeld INGYENES Online marketing konfigurátorunkat és kérd hírlevelünket ITT >>>

KONFIGURÁTOR

Kreatív és újszerű online marketing aktivitás konfigurátor…

AKCIÓS KUPON

30% kedvezményre jogosító kuponunkat bármelyik online képzésünkre beválthatod…

v

ONLINE TANFOLYAMOK

Rendszeresen új online képzéseket készítünk a napi gyakorlat alapján, melyekhez hírlevélben havonta küldünk új akciós kuponokat…

ESETTANULMÁNYOK

Valódi esettanulmányok, saját példák működő online marketing rendszerekről, melyekből Te is sokat tanulhatsz.